În ultima vreme, am tot mai puternic sentimentul că societatea
românească are momente în care îşi retrăieşte trecutul fiindcă nu
reuşeşte să scape din capcana istoriei. Senzaţia îmi este provocată de
discuţiile supra-ideologizate despre naţionalism şi patriotism, ce par a
ne întoarce în urmă cu două decenii. Ca atare, cred că ar trebui să
clarificăm confuziile întreţinute adesea intenţionat:
- Sentimentele patriotice şi naţionale au început să fie considerate „ruşinoase” prin repudierea naţionalismului de tip ceauşist. După 1989, a vorbi despre „naţiune”, „popor”, „interes naţional” aproape devenise o culpă, deoarece erai stigmatizat drept „naţionalist”, nostalgic, „cripto-” ori „neo-comunist”. Repudierea patriotismului, prin confuzia cu naţionalismul (adică extremismul), s-a făcut în contextul dominaţiei neo-liberalismului şi neo-conservatorismului în plan economic. Dorinţa de a proteja naţiunea şi interesele acesteia în faţa globalizării a fost adesea taxată drept naţionalism. Menţinerea statului ca actor important în economie, cu deosebire în domeniile strategice a fost catalogată ca „naţionalism economic”. La noi trebuia privatizat totul cât mai repede, în timp ce la alţii statul era tot mai puternic implicat în economie! În acest fel, mecanismele naturale de apărare şi conservare a intereselor proprii au fost dezactivate, prin teama de a nu fi asociate cu naţionalismul. Iar pentru România, în geopolitica regională, naţionalismul aducea aminte de criza sângeroasă a Iugoslaviei.
- După aderarea la NATO şi la Uniunea Europeană, orice discuţie despre „pro” şi „anti” europeni sau occidentali a devenit superfluă. A pretinde că partidul ce a încheiat, cu multe sacrificii, negocierile de aderare la Uniunea Europeană este anti-occidental este o mare bazaconie. După 1 ianuarie 2007, reperele noastre identitare s-au schimbat, însă acest lucru nu este nici acum pe deplin înţeles. A te bate pentru interesele cetăţenilor tăi în cadrul Uniunii Europene nu este naţionalism, ci patriotism. România a acceptat privatizări în zone strategice nu din naivitate ori prostie, ci pentru că avea nevoie să scape de teama izolării de Occident şi, de ce nu, pentru că speram că ne putem moderniza cu cele peste 30 de miliarde de euro din fonduri europene. Privatizările le-am făcut – unele sunt un succes – dar din fondurile europene mai mult am dat decât am luat. Iar responsabilitatea pentru eşecul accesării fondurilor europene nu este doar a noastră, ci şi a cumplitei eurobirocraţii. Critica acesteia şi lupta cu ea nu este naţionalism, ci patriotism.
Domnul profesor de drept internațional Adrian Năstase pune semnul egalității între naționalism și extremism? Contrapune naționalismul patriotismului?
In fond, sentimentul apartenenței la o națiune(naționalism) a stat la baza formării statelor naționale.
Naționalismul este un concept opus internaționalismului proletar și conceptului capitalist globalizant.Cu aceste două concepte antinaționale avem probleme noi, românii, încă de cînd ne-am constituit ca stat național.
Există și forme de naționalism nociv, dar acela este naționalismul extremist, exprimat în felurite fobii la adresa altor nații:românofobia, rusofobia, antisemitismul, sionismul, fundamentalismul islamic, nazismul etc.
Parcă nu-mi vine să cred că acest articol este scris de domnul Năstase.
3 comments:
Nu , nu pot crede că acest material vine de la dl Adrian Năstase ci mai degrabă ,,din partea domnului ,, ... Sunt câteva chestiuni care îl privesc - privatizarea Petrom , Romtelecom și nu numai . Să fim bine înțeleși - un om este definit nu numai prin demnitățile pe care le atinge ,prin titlurile care îl așează în ierarhii , prin conturile substanțiale și relațiile cultivate ... el, omul este definit și de măsura demnității pe care o devoalează în împrejurări diverse . Ca pilon al statului - demnitarul - este obligat prin constituție să se îngrijească de soarta poporului , de viața efectivă a acestuia , de destinul lui ... Este obligat , am spus . Ca o consecință a acestui demers vorbim despre naționalism și adesea de extremism . Naționalismul este până la urmă o ideologie , o atitutine politică , o expresie a respingerii globalismului cu sensuri duble de presiune - unul din partea politicii agresive a unei minorități partinice aflate la conducere și nu mereu urmând calea morală și legală / ceea ce trăim acum și ceea ce s-a întămplat din 89 încoace/ și un alt sens , dinspre popor spre Stat -acea suprastructură a constrîngerii și dominației, alcătuită din elemente publice selectate democratic dar care își exercită mandatul în afara programului și adesea în afara legii ...Patriotismul este și el un fenomen social și are legătură cu antagonismele din multitudinea de stări sociale , politice , materiale , morale , religioase , etc ... Nu poți pretinde îngăduință cînd în numele unor aranjamente, fie ele europene ori transcontinentale , îți expui la riscuri propriul popor , îl înfometezi , îi restricționezi dreptul la muncă prin distrugerea economiei , îl condamni la întuneric prin destabilizarea învățămăntului ori îi pui în primejdie viața prin lipsirea lui de asistență medicală ...
Nationalismul nepolitizat si neideologizat este mai întîi de toate un sentiment pe care il încearcă doar cei care fac parte dintr-o națiune; cei care se identifică cu tradițiile și istoria popoarelor lor ridicate la rangul istoric de NAȚIUNE.
Ca roman nu urăsc națiunile inconjurătoare sau mai îndepărtate, dar nu pot să trăiesc sentimentele naționale pe care le au ungurii, rușii, francezii, americanii, evreii fată de națiile lor.
Cei din afara, care ne propăvăduiesc să renunțăm la naționalism și patriotism, sunt excesiv de violenți cu cei care atentează la naționalismul lor.
@alex
Poate ați vrut să spuneți Rompetrol. Romtelecomul l-a ”privatizat”, către statul grec, domnul Valeriu Stoica și echipa CDR-istă.
Trimiteți un comentariu