Atît de mult se teme Băse de o nouă demitere încît face tot ce mai depinde de el pentru a întîrzia intrarea în vigoare a legii de modificare a Legii referendumului. CCR a decis că nu este neconstituțional pragul de 30% si cu toate acestea juriștii de la Cotroceni se umplu de ridicol pentru a-i face pe plac șefului lor.
Constituția nu prevede vreun prag, Comisia de la Veneția nu recomandă un prag de participare la referendum, Parlamentul a micșorat pragul de la 50 la 30%. Totuși, Băse cere un prag de 50%.
Parlamentul ar trebui convocat în ședință extraordinară pentru a respinge cererea lui Băse,
Bucureşti, 11 iulie 2013
Domnului George-Crin-Laurențiu Antonescu
Președintele Senatului
În temeiul dispoziţiilor Art. 77 Alin. (2) din Constituţia României, republicată,
formulez următoarea
CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii pentru modificarea și completarea
Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului
Președintele Senatului
În temeiul dispoziţiilor Art. 77 Alin. (2) din Constituţia României, republicată,
formulez următoarea
CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii pentru modificarea și completarea
Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului
Motivele cererii de reexaminare sunt următoarele:
Prin Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului se introduce, sub aspectul condițiilor de validitate a referendumului, un cvorum de participare de cel puţin 30% și un cvorum al voturilor valabil exprimate de cel puţin 25%, ambele raportate la numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente.
Această soluţie legislativă se regăseşte în cazul referendumului privind revizuirea Constituţiei, al referendumului pentru demiterea Preşedintelui României, al referendumului cu privire la probleme de interes naţional şi al referendumului local.
În lipsa unei participări de cel puţin jumătate plus unul din corpul electoral, apreciem că noua variantă de reglementare a cvorumului de participare, aleasă de legiuitor, nu asigură o reprezentativitate suficientă de natură a conferi deciziei adoptate forţa care să reflecte voinţa şi suveranitatea poporului.
Considerăm că este oportună reglementarea unei participări de cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente pentru ca referendumul să poată exprima, în mod real şi efectiv, voinţa cetăţenilor, voinţă ce constituie premisa unei manifestări autentic democratice a suveranităţii prin intermediul poporului. Astfel, caracterul democratic al statului vizează participarea cetăţenilor la conducerea treburilor publice şi presupune ca deciziile să fie întemeiate pe voinţa poporului, de aceea democraţia constituţională implică o guvernare realizată de către majoritate, în acord cu voinţa sa.
În condiţiile în care participarea la referendum a majorităţii cetăţenilor, constând în jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente, reprezintă atât un act de responsabilitate civică, cât şi premisa unei manifestări democratice a suveranităţii prin intermediul poporului, considerăm că schimbarea acestei majorităţi ar putea avea efecte negative asupra exprimării voinţei reale şi efective a cetăţenilor ce se va răsfrânge asupra întregii societăţi.
Păstrarea cvorumului de cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente pentru referendumul de revizuire a Constituţiei este cu atât mai justificat dacă avem în vedere că legea fundamentală a unui stat democrat are ca şi trăsătură definitorie stabilitatea. Aceasta este o cerinţă imanentă a statului de drept.
În România, procedura de revizuire a Constituţiei se caracterizează prin aceea că puterea constituantă derivată este ţinută să respecte voinţa Adunării Constituante, definitivată prin Referendumul din 1991. Membrii Adunării Constituante au apreciat atunci că nu se impune proclamarea expresă a unui cvorum necesar pentru aprobarea legii de revizuire a Constituţiei, prin referendum, fiind suficientă o construcţie constituţională care să se bazeze pe principiile democratice.
În concepţia suveranităţii populare, fiecare cetăţean este deţinătorul unei porţiuni de suveranitate, iar voinţa majorităţii reprezintă cvorum esenţial pentru asigurarea caracterului democratic de modificare a voinţei puterii constituante originare.
A modifica voinţa puterii constituante originare, neţinând cont de principiile generale, intangibile ale statului român prin utilizarea unor instrumente legale inferioare ca forţă juridică, aduce atingere Art. 1 şi Art. 2 din Constituţie. Art. 2 din Constituţie stabileşte principalele coordonate în care se poate exercita suveranitatea naţională precizând că aceasta se exercită fie direct de către popor, fie indirect, prin organele sale reprezentative.
În ceea ce priveşte procedura de revizuire a legii fundamentale, Art. 151 din Constituţie îmbină tehnicile specifice democraţiei reprezentative cu cele ale democraţiei directe. Cerinţa aprobării prin referendum popular sintetizează voinţa suverană a corpului electoral, voinţă ce nu poate fi modificată în baza principiului analogiei juridice decât în aceleaşi condiţii.
Constituţia României cuprinde o serie de modalităţi tehnice de garantare a unui anumit grad de rigiditate a acesteia, de natură să asigure stabilitatea întregului sistem normativ al unui stat, certitudinea şi predictibilitatea sa.
Revizuirea legii fundamentale trebuie corelată atât cu regimul juridic al iniţiativei legislative populare, cât şi cu cel a adoptării proiectului sau propunerii de revizuire de către Parlament. În acest sens, legea fundamentală impune un cvorum deosebit de adoptare tocmai pentru a sublinia forţă juridică a Constituţiei.
Mai mult, avem în vedere faptul că actuala Constituţie, adoptată în anul 1991, a fost revizuită în anul 2003 cu participarea la referendum a unei majorităţi de 50% plus unul din numărul cetăţenilor înscrişi în listele electorale permanente, iar diminuarea pragului de participare la 30% lipseşte de legitimitate modificările aduse printr-o nouă lege de revizuire, generând o situaţie de instabilitate constituţională.
Luând în considerare competența exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii trimisă la promulgare în sensul respingerii acesteia de către Parlament.
TRAIAN BĂSESCU
PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
8 comments:
kk.usl nu mai are tupru sa ceara suspendarea,e degringolada mare si nu mai are tupeul de anul trecut,plus kakarau scade in sondaje si e riscant,oricum in actuala conjunctura nici psd nu are curaj si nu va cere asta,ar fii catastrofa pr usl sa mai incerce odata,asa ca va strofociti degeaba cu prognoye,dar ca sa visati nu va opreste nimeni,dupa europarlamentare usl se despartre,nu mai arelogica intelegerea facuta plus ca interesele sunt mari pt preyidentiale,psd nu se valasa fara candidat,plus ca daca va candida Oprescu,ghici cine i l va sustine_?eu nu exclud sa candideze chiar ponta,cartile le face tata socru,chiar nu a tiinteles asta?
mare scandal o sa fie daca se adevereste ce zice senatorul ala despre Ponta in scrisoarea deschisa,oare poate proba?e procuror si stie consecintele,dar daca numai o parte se adevereste,se alege tot kakatul de usl,pe o parte kakarau ,pe partea ailalata plagiatorul vesel,o sa fie nebunie,de fapt kakatul iese intotdeauna la suprafatza dupa ce sta o perioada la muiat,kakarai-cum comentati?lasati injuraturile,vreau argumente
d-le maiag, mai bine amana iesitul la suprafata si stai incontinuare la muiat decat sa vi cu astfel de comentarii ...
MUUYag - Prostul satului- ,, mai bine amana iesitul la suprafata si stai incontinuare la muiat" - ce tea nimeriot bouleneeee!!
Te-a
cezar,livius,nume conspirative de kakarai,de ce va ofticati?de adevar sau nu aveti inca indicati cum sa contracarati ce se intimpla?am spus ceva neadevarat?stii proverbul-gura pacatosului[prostului sa va fac pe plac]adevar graeste?
nu vedeti ca usl se ataca unii pe altii?cind kakaraii ataca pe ponta si invers,ai lui ponta pe kakarau,daca Felix motanel se leapada de kakarau sau intra la puscarie,antonici kakarici e terminat si voi muritori de foame ca nema sponsorizare in viitor,riscul e maxim,hai sa traiti bine,kakaru nu mai vine[la cotroceni],voi a ti intuit ca e posibil ca Marinel sa ajunga primmenestru si asta va ingrozeste,asta este adevarul in subsidiar.
Legea referendumului : Articol unic ,,Referendumurile se organizeaza numai la solicitarea lui Basescu T. Procentul [cvorumul]de validare si numarul celor cu drept de vot se stabilesc, functie de necesitatile organizatorului [Basescu T].CCR[cacarau]va da acordul pentru organizarea referendumului din oficiu,imediat dupa emiterea decretului[in termen de zece minute de la publicare in MO],Baza de calcul a populatiei o vor reprezenta rezultatele uneuia din recesamintele efectuate in 106EN, 1865,1932,1967,1984,1998 sau 2011[Basescu hotareste]
nu stiti nici sa faceti bascalie macar
Trimiteți un comentariu